Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
De Franse existentialist Jean-Paul Sartre heeft altijd een problematische verhouding tot het humanisme gehad. In zijn roman Walging walgt hoofdpersoon Antoine Roquentin van het humanisme van de autodidact. Jaren later verklaart Sartre dat het existentialisme een humanisme is. Geen christelijk humanisme, zoals bij de filosofen Karl Jaspers en Gabriel Marcel bijvoorbeeld, maar een goddeloos humanisme. De vraag is of het humanisme van Sartre wel echt goddeloos is? Om hierop een antwoord te vinden, leest en herleest de auteur het hoofdwerk van Sartre: Het zijn en het niet, samen met enkele van zijn andere (literaire) werken. Dit boek is geen zuiver filosofische analyse van een meesterwerk, maar is geschreven vanuit een maatschappelijk engagement. Als Sartre de condition humaine ontkent, zo stelt de auteur, geeft hij elke mogelijkheid tot samen leven op. Voor Sartre is de ander de hel. Christian Van Kerckhove gaat uiterst verfijnd en rustig te werk. Zijn analyse is vlijmscherp, snijdt tot op het bot maar getuigt tegelijk van een liefde voor de meesterfilosoof en zijn existentialisme.
filosofie --- Philosophy --- Sartre, Jean-Paul --- Existence [Philosophie de l' ] --- Existentialism --- Existentialisme --- Existentiefilosofie --- Existenzphilosophie --- Philosophie de l'existence
Choose an application
Overgangsrituelen brengt godsdiensten, levensbeschouwingen en culturen dichter bij elkaar. Niet omdat ze een gemeenschappelijke stamvader of een gemeenschappelijk transcendent doel zouden hebben. Wel omdat ze de belangrijke momenten in het leven ritualiseren: geboorte, volwassen worden, huwelijk en dood. De auteurs beschrijven deze geritualiseerde overgangsmomenten in het hindoeïsme, het boeddhisme, het jodendom, het katholicisme, het orthodox christendom, de islam, het vrijzinnig humanisme, bij de Aborigines (Australië), de Betamaribe (West-Afrika), de Inuit (Oost-Groenland) en de Kuna-indianen (Midden-Amerika). Ze gebruiken hiervoor oorspronkelijke documenten en gesprekken met insiders. Het verhaal van een 'ingewijde' in een bepaalde godsdienst of levensbeschouwing sluit elke beschrijving af. Tijdens het lezen kun je zo eigen overgangsrituelen vergelijken met die in andere godsdiensten, levensbeschouwingen of culturen. In een afrondend deel worden de overgangsrituelen met elkaar vergeleken: op welke manier zijn de diverse overgangsmomenten in de beschreven godsdiensten, levensbeschouwingen en culturen anders dan wel gelijk?
huwelijk --- christendom --- Folklore --- Jodendom --- begrafenissen --- Indianen --- crematies --- hindoeïsme --- puberteit --- dood --- katholicisme --- geboorte --- eerste communie --- orthodox christendom --- volwassenheid --- vormsel --- Eskimo's --- rouwverwerking --- rituelen --- boeddhisme --- doopsel --- Aboriginals --- zwangerschap --- vrijzinnigheid --- Islam --- Greenland --- Benin --- Togo --- Australia --- culturele antropologie --- jodendom --- islam --- inuit --- #SBIB:316.331H360 --- #SBIB:39A10 --- godsdienst --- godsdiensten --- wereldgodsdiensten --- 905.2 --- diversiteit --- filosofie --- 954.9 --- levensbeschouwing --- Godsdienst --- Rituelen --- 392 --- Dood --- Geboorte --- Godsdiensten --- Huwelijk --- Culturele antropologie --- S20100639.JPG --- cultuur --- 210.3 --- Godsdienst en menselijk leven: algemeen --- Antropologie: religie, riten, magie, hekserij --- cultuurfilosofie, cultuurpsychologie, cultuursociologie --- culturele antropologie ; bijzondere onderwerpen --- 008 --- 210 --- antropologie --- cultuurverschillen --- Levensbeschouwing --- Ritueel --- Decroos, Johan --- Inwijding --- Culturele antropologie. --- Decroos, Johan. --- Dood. --- Geboorte. --- Huwelijk. --- Inwijding. --- Rituelen. --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Samenleven met de dood toont op basis van cijfermateriaal hoe divers onze samenleving wel is. Uit alle continenten migreerden en migreren mensen naar België. Op die reis nemen ze hun verleden mee samen met hun waarden, gebruiken en rituelen zoals hun afscheidsrituelen. Het boek laat zien welke deze zijn en hoe elke culturele traditie op een waardige manier afscheid wil nemen van een overleden geliefde. Niet waardig vaarwel kunnen zeggen raakt elk mens, van waar die ook komt, tot in het diepst van zijn hart.Hiermee dringt zich de vraag op die tot nu toe vrij systematisch over het hoofd is gezien. Hoe kunnen we onze samenleving zo organiseren dat iedereen waardig afscheid kan nemen van een gestorven dierbare? Hierop geeft Samenleven met de dood een aanzet tot antwoord om zo het maatschappelijk debat te openen.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044138450
Physiology: reproduction & development. Ages of life --- rouwverwerking --- rituelen --- dood --- begrafenissen --- culturele diversiteit --- Dood --- Culturele antropologie --- Begrafenis --- Afscheid --- Ritueel --- afscheidsrituelen --- diversiteit --- psychologie van leven en dood
Choose an application
Pas in 1948 mochten Belgische vrouwen gaan stemmen. Een jaar later publiceerde de Franse filosofe Simone de Beauvoir haar meesterwerk De Tweede Sekse. Ze kwam op voor de totale gelijkwaardigheid van man en vrouw. Het boek was de aanzet voor de tweede Feministische Golf, die uitgroeide tot internationale vrouwenbewegingen die streden tegen vrouwenonderdrukking, rolpatronen, stereotiepe vrouwenbeelden, opgelegde schoonheidsidealen, voor gelijk loon voor gelijk werk, seksuele bevrijding en ‘baas in eigen buik’ (recht op abortus). Na een korte stilte (+/- 1990-2010) waarbij men er gemakshalve van uitging dat vrouwen niet langer werden onderdrukt en feminisme overbodig was, bleek – helaas – maar al te duidelijk dat dit niet zo was. In deze lijn situeert zich dit boek. Eén vrouw, vele gezichten is geen eenzijdig feministisch pamflet maar een multipele insteek van vrouwenbeelden. Reeds in Genesis (Oud Testament) werd vrouwen een identiteit aangemeten en een keurslijf opgedrongen dat hun niet toebehoort. Een rijke greep uit de literatuur toont hoe vrouwen zelf daartegen in opstand kwamen en hun eigen plaats opeisten. Een fotokatern laat ons zien dat dé vrouw niet bestaat, wel vele vrouwen. Tegen deze achtergrond vertellen heel diverse vrouwen hoe zij naar vrouwen kijken of zich vrouw voelen.
BPB2303 --- vrouwenbeweging --- Frauenbewegung --- покрет жена --- movimento de mulheres --- kvinnorörelse --- women's movement --- naisliike --- kvindebevægelse --- женско движение --- lëvizje e grave --- moterų judėjimas --- ženské hnutie --- mișcare feministă --- ženski pokret --- sieviešu kustība --- женско движење --- movimiento feminista --- ruch kobiet --- mouvement de femmes --- movimento femminista --- ženské hnutí --- γυναικείο κίνημα --- naisliikumine --- žensko gibanje --- gluaiseacht na mban --- nőmozgalom --- moviment tan-nisa --- women's organisation --- naisorganisatsioon --- феминизам --- organizzazione femminista --- svaz žen --- feminizmas --- feminismi --- feminismus --- φεμινισμός --- organização feminina --- naisjärjestö --- ženská organizácia --- γυναικεία οργάνωση --- движење за рамноправност на жените --- movimento feminista --- feministisk organisation --- feminizëm --- feminizmus --- kvinnoorganisation --- organizzazione femminile --- ženská organizace --- feminisme --- движење за женски права --- Feminismus --- organización femenina --- feminisms --- organizație de femei --- feminismo --- organizim i grave --- Frauenverband --- hnutí za ženská práva --- vrouwenorganisatie --- hnutí žen --- feminizam --- ženska organizacija --- feminism --- sieviešu organizācija --- moterų organizacija --- движење за правата на жените --- Frauenorganisation --- kvindeorganisation --- organisation féminine --- féminisme --- pokret žena --- organizace žen --- Social change --- sociologie --- vrouwen --- stemrecht --- vrouwenemancipatie
Choose an application
Uitgangspunt is de verhouding hulpverlener-hulpbehoevende, geplaatst in een maatschappelijke en culturele context. Het boek buigt zich over een aantal problemen waarover men niet graag in het openbaar spreekt of waarover een grote maatschappelijke discussie bestaat: hulpverlening aan ouderen in de multiculturele samenleving, bemoeizorg of bemoeizucht, hoe ver kunnen we gaan in de vraag naar het beëindigen van het leven, hulpverlening en armoede en de vraag naar wat goede zorg is
PatiëntenbegeleidingGezondheidszorg ; ethiek - Hulpverlening ; beroepsethiek. --- euthanasie --- armoedebestrijding --- interculturaliteit --- levenskwaliteit --- palliatieve zorgen --- deontologie --- Professional ethics. Deontology --- medische ethiek --- Sociology of social care --- gerontagogie --- hulpverlening --- Patiëntenbegeleiding --- Gezondheidszorg ; ethiek --- Hulpverlening ; beroepsethiek --- Self-determination [Right of ] --- Nursing ethics --- ethiek --- Ethiek ; ouderenzorg --- beroepsethiek --- 603.1 --- armoede --- multiculturele zorg --- ouderenzorg --- 613.3 --- ethiek (gez) --- hulpverlening (gez) --- 614.253 --- Hulpverlening --- Ethiek --- Patiënten --- Hulpverleningsrelatie --- 601.22 --- Ouderenzorg --- multiculturaliteit --- 172 --- medische ethiek, euthanasie --- toegepaste filosofie --- PXL-Healthcare 2014 --- gezondheidszorg --- Zorg --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Patiëntenbegeleiding
Choose an application
Vanuit verschillende invalshoeken schetsen de auteurs een kader van wat ouder worden vandaag betekent. Theoretische benaderingen worden gecombineerd met verhalen uit de praktijk. Telkens gaat het om een kritische benadering van de context waarin zij de gevolgen van ouder worden in een diverse samenleving ervaren. Onder meer de behoefte aan een aangepaste kijk op arbeid, gezondheidzorg en implicaties van interculturaliteit op de zorgsector komen aan bod. De bijdragen komen van academici, van mensen die werken in de praktijk van die diversiteit en uit de vakbondswereld. Verder geeft het boek zowel een kijk op interculturele zorg vanuit het Oost-Vlaams Diversiteitscentrum OdiCE als op het concept van Kwaliteit van Leven. Ook fragmenten uit het levensverhaal van een acteur komen aan bod. Daardoor geeft het boek een breed beeld op de betekenis van ouderdom in de samenleving vanuit politiek, cultureel, sociaal en persoonlijk perspectief.www.maklu.be
Ouderen ; sociologie. --- bejaarden --- interculturaliteit --- gerontagogie --- Age group sociology --- Sociology of culture --- 364.4-053.9 <493> --- 351.84*6 --- 253:362.1 --- 324 --- Ouderen(Bejaarden) --- Multiculturele samenleving --- woonzorgcentrum --- allochtone ouderen --- 613.98 --- Verouderingsproces --- Ouderen --- Ouderenzorg --- Beleid --- ouderenzorg --- Vergrijzing ; Vlaanderen --- ouderen --- bejaardenzorg --- multiculturele samenleving --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- 351.84*6 Welzijnsrecht. Wetgeving i.v.m.bejaardenzorg --- Welzijnsrecht. Wetgeving i.v.m.bejaardenzorg --- 364.4-053.9 <493> Hulpverlening aan bejaarden--België --- Hulpverlening aan bejaarden--België --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- 362.6 --- Intercultural communication --- Culture and society --- Older people --- Communication --- Social sciences --- Gerontologie --- Samenleving --- Bejaarden --- Veranderingsproces --- Ouder worden --- Levenskwaliteit --- Interculturaliteit --- Diversiteit --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Verpleegkunde --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
In this work academics and practitioners from all five continents highlight the history of the social work profession and its underlying academic and social paradigms. The authors come from Australia, Austria, Brazil, Belgium, Canada, Ghana, Great Britain, India, New Zealand, South Africa and the United States. The structure of this work allows the reader to trace back the historical and political influences in the interpretation of social work in the authors countries. Special attention is given to the notions of human rights and social diversity. Are human rights universal and which impact does this universality have on the social work profession? How does categorical work relate to generalist practice and does this in its turn relate to the conception of diversity? The authors approach these main queries in an exemplary and balanced manner using both theoretical analysis and case studies.www.garant.be
Sociology of social care --- sociaal werk --- Social welfare methods --- Intercontinental regions --- Sociaal werk --- Arbeidsvraagstukken --- Mensenrechten --- Maatschappelijk werk --- maatschappelijk werk --- mensenrechten --- sociaal beleid --- 364.4 --- 361.3 --- PXL-Social Work 2014 --- internationaal --- professionalisering --- Overzicht --- Geschiedenis --- Actuele ontwikkelingen --- Australië --- Oostenrijk --- België --- Vlaanderen --- Brazilië --- Canada --- Ghana --- Groot-Brittannië --- India --- Nieuw-Zeeland --- Zuid-Afrika --- Verenigde Staten --- Sociaal werk (beroep) --- Actuele ontwikkeling --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Godsdienst --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Emigratie --- Voorlichting --- Literatuur
Choose an application
Voor wie er nog aan twijfelde: corona heeft met één ruk de sociale ongelijkheid in het onderwijs blootgelegd. Het was geen sinecure de meest kwetsbare gezinnen te bereiken om de dreigende leerachterstand en sociale isolatie te weren. Hoopvol is dat scholen meer dan ooit de weg vonden naar welzijnsorganisaties om die outreach mee mogelijk te maken. Samen bundelden ze hun krachten om zowel het leren van de kinderen als het welzijn van gezinnen te garanderen. Daar valt veel uit te leren.HOGENT onderzocht samenwerkingen tussen onderwijs en welzijnssector die als doel hebben om kwetsbare gezinnen (op en rond de basisschool) beter te ondersteunen. De onderzoekers stelden vast dat die samenwerkingen broodnodig blijken, maar niet altijd een evidentie zijn. Deze gids wil inspireren. De auteurs verzamelden vele verhalen, reflecties en ideeën om scholen én welzijnssector nog meer samen te brengen. De lezer vindt ook een kader terug om zich te positioneren binnen onderwijs, welzijn én op de brug tussen beide. Zo wordt interprofessioneel leren, denken én handelen gestimuleerd.Bron: https://www.epo.be/nl/mammoet/4659-kan-onderwijs-zonder-welzijn-en-vice-versa-9789462672611.html
Social welfare methods --- Community organization --- School management --- samenwerkingsverbanden --- welzijnswerk --- schoolopbouwwerk --- Armoede --- Kansarmoede --- Sociale ongelijkheid --- Welzijn --- CLB --- Welzijnswerk --- Onderwijsbeleid --- Pedagogische begeleiding --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- Social problems --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- Social policy --- Flanders --- Coronacrisis --- Onderwijs --- Kwetsbare gezinnen --- Socio-economische kwetsbaarheid --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Outreachende hulpverlening --- Hulpverlening --- Samenwerking --- Sociale welzijnszorg --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Brugfiguur --- Lokaal beleid
Choose an application
Levensbeschouwelijke vakken? Wie ligt daar nog wakker van, zou je kunnen denken. De secularisering vond al ruim ingang, toch? Het onderwijs ligt daar wakker van! Verschillende koepels zijn immers de zoektocht gestart naar de invulling en de plaats van levensbeschouwelijke vakken in het onderwijs. Terwijl het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs (GO!) (heel recent) pleit voor één uur levensbeschouwelijke vakken per week, reageren bisschoppen dat de rooms-katholieke godsdienst een prominente plaats moet blijven krijgen in het studiecurriculum. Het debat is begonnen...Ook ouders en jongeren liggen er wakker van. Zij dienen immers een levensbeschouwelijke keuze te maken. Jongeren geven het belang aan van vakken die hun levensbeschouwelijke zoektocht ondersteunen, net in een geseculariseerde maatschappij. Over de levensbeschouwelijke vakken in het onderwijs wordt echter meestal zwart-wit gediscussieerd. Dit boek pakt het anders aan. Het wil vanuit de levensbeschouwingen zelf een antwoord bieden op de plaats en de betekenis van deze vakken in het onderwijs. Het geeft een blik op de historiek van levensbeschouwing in Vlaanderen, de verschillende doelen die levensbeschouwelijke vakken willen bereiken en het toont reacties van zowel academici als ouders. Zo kan men met kennis van zaken een onderbouwde keuze maken. (Bron: website uitgever)
Didactics of religion --- spiritualiteit --- levensbeschouwing --- 456.8 --- Levensbeschouwelijke vorming ; onderwijs ; België --- Levensbeschouwelijke vorming; onderwijs; Belgie --- PXL-Education 2020 --- onderwijs --- Vlaanderen --- levensbeschouwelijke vorming --- Filosofie --- Studie en onderwijs --- Curriculum development --- Levensbeschouwelijke vorming ; onderwijs ; België --- Didactics of secundary education
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|